Telecom

De Telecommunicatiewet dateert uit 1904. Liberalisatie van de telecommarkt maakte aanpassing van de wet noodzakelijk. In de laatste wijziging (2007) zijn de belangen van gemeenten als gedoogplichtigen en telecombedrijven als graafgerechtigden geregeld over aanleg, instandhouding en opruiming van telecomkabels (en toebehoren). Binnenkort komt er een aanpassing (artikel 57), om telecomaanbieders toegang te verlenen tot openbare gebouwen en andere publieke infrastructuur voor de plaatsing van kleine antennes (small cells) die nodig zijn voor de uitrol van 5G.

Nieuws

Data
Op 1 juli 2024 is de veiling afgerond van de 3,5 gigahertz (GHz) band frequentieruimte verdeeld die geschikt is voor > Lees meer
Data
De VNG en GPKL kregen een uitnodiging van het miniserie van EZ om mee te denken aan de impactanalyse van > Lees meer
Data
Op 29 april 2024 stemde het Europees Parlement in met de verordening 2024/1309. Deze gaat verordening op 29 april 2025 > Lees meer
Data
Provider DELTA Fiber is van plan om een deel van zijn glasvezelaansluitingen te verkopen aan Glaspoort. Het gaat om ongeveer > Lees meer
Data
De Raad heeft de verordening gigabitinfrastructuur goedgekeurd, ten behoeve van een snellere uitrol van digitale netwerk­infrastructuur in heel Europa. De > Lees meer
Deze maand krijgen alle gemeenten een brief met daarbij gevoegd de Omgevingswetproofversie van een telecommunicatieverordening. Wat kun en je hiermee > Lees meer
Data
De "Gigabit Infrastructure Act" is een Europees wetgevend initiatief gericht op de ontwikkeling en uitbreiding van breedbandinternetinfrastructuur met gigabitsnelheden in > Lees meer
Data
Vroeger werd de telefoonlijn gebruikt om mee te bellen, maar nu gebruiken we hem ook om te internetten. Dat doen > Lees meer
Data Graven
Nee, ze zijn er nog niet. Op dit moment zijn nog niet alle bronbestanden beschikbaar. De herstraattarieven worden ieder jaar > Lees meer

Factsheets

Belemmerende ligging

Onderhoud of vervanging van leidingen kan problemen opleveren als er kabels boven liggen. Deze kabels of leidingen liggen belemmerend. Netbeheerders stelde hiervoor  onderlinge afspraken op.

Log in om te downloaden

Berekening oppervlak bij herstraten

Er is een verschil in het bepalen van het oppervlak voor Telecompartijen en Niet-Telecompartijen bij het berekenen van het herstraattarief. In het document staan de verschillen naast elkaar.

Downloaden

Documenten Giga Infrastructure Act, Tel

Op 23 februari 2024 presenteerde de Europese Commissie een voorstel  om de uitrol van 5G en breedbandnetwerken bevorderen. Dit draagt bij aan de verdere harmonisatie van de Europese digitale interne markt voor elektronische communicatienetwerken.

Log in om te downloaden

Factsheet Regie

Downloaden

Geeft de Telecommunicatiewet de gemeenten voldoende handvatten voor het goed inpassen van bovengrondse telecomvoorzieningen in de openbare ruimte?

Het GPKL bood een memo aan, aan de Werkgroep digitale connectiviteit van het ministerie van EZK,  met 12 stellingen waarin de Telecommunicatiewet ruimte geeft voor gemeenten om te sturen. Deze stellingen raken de mogelijkheid om een duurzame stedelijke leefomgeving te realiseren.

Downloaden

UVOT

De Uitvoeringafspraken Verwijderen Ongebruikte Telecomkabels (UVOT) bevat een gewogen pakket procesafspraken voor de (publieke) grondeigenaar en de telecomaanbieder voor het  verwijderen van ongebruikte telecomkabels.

 

Downloaden

Faq

Voor de bepaling in welke categorie een gemeente is ingedeeld, als het gaat om slechte grond, gebruiken we de CBS-index. Verder Lezen
Een regionale netbeheerder E/G boort tegelijkertijd naast de middenspanningskabel een glasvezelkabel mee als sturingskabel voor de boring. De sturingskabels vallen Verder Lezen
Ja, particuliere grondeigenaren moeten een glasvezelnetwerk over hun grond gedogen als de aanleg via openbare gronden niet kan plaatsvinden. Bekijk de Verder Lezen
Het toetskader voor calamiteiten is begin 2019 aangepast. Hierdoor is het mogelijk om voor een telecommunicatie verstoring een calamiteitenmelding te Verder Lezen
Vanuit de consumentenregels moet een provider kosteloos opzegrecht bieden als een wijziging in de voorwaarden niet uitsluitend voordelig is voor Verder Lezen
Het Ministerie EZ heeft een website speciaal gericht op gemeenten, zie overalsnelinternet. Verder Lezen
Op de breedband-seminars najaar 2015 kwam de vraag naar voren of ondiepere aanleg van glasvezel niet gezien zou moeten worden Verder Lezen
Voor het aanleggen van een glasvezelnetwerk is geen Omgevingsvergunning noodzakelijk. Aanleg van datakabels valt niet onder de Omgevingswet, dit blijft Verder Lezen
Gemeenten kunnen op grond van de wet in het instemmingsbesluit voorschriften opnemen met betrekking tot de ondergrondse ordening, waaronder dus Verder Lezen
Om het voor de gemeente mogelijk te maken om een goede afweging te maken, heeft het de voorkeur om vooruitlopend Verder Lezen
Dit kan wel degelijk afgedwongen worden, en wel op basis van de Telecomwet. Wel moet sprake zijn van een marktconforme Verder Lezen
De wettelijke bevoegdheden die ACM heeft, zijn de volgende:
  • ACM is bevoegd om een besluit te nemen over de plaats, Verder Lezen
De ACM is het toezichthoudend orgaan voor de gehele telecomsector, voornamelijk om de concurrentieverhoudingen tussen telecombedrijven te bewaken. Ook ziet Verder Lezen
Nee, want sinds 1937 had de Hoge Raad geoordeeld dat de bevoegdheid tot het heffen van precariobelasting vervalt door het Verder Lezen
Artikel 5.2 lid 7 verplicht het telecombedrijf gebruik te maken van mantelbuizen aangelegd door of in opdracht van de gemeente, Verder Lezen
Dit kan worden vastgesteld door in de Telecomverordening op te nemen de verplichting dat het telecombedrijf bij de aanvraag voor Verder Lezen
Het geeft aan dat de gemeente een 'planningshorizon moet hebben van 5 jaar. Wil de gemeente binnen deze periode weer Verder Lezen
Zie artikel 3:10 lid 1 Algemene wet bestuursrecht. Het wordt aan de gemeente overgelaten of de aanvraag wordt gepubliceerd. Volgens Verder Lezen
Een netwerk wordt in een nieuw artikel in het Burgerlijk Wetboek (artikel 17 boek 3 onderdeel k) als volgt gedefinieerd: Verder Lezen
Het wetsontwerp verklaart heel hoofdstuk 5 van toepassing op lege buizen. Verder Lezen
  • Degene die een elektronisch communicatienetwerk bouwt, exploiteert, beheert of beschikbaar stelt, maar ook;
  • Degene die in eigen naam en voor eigen Verder Lezen
Ja, dit is relevant. De aannemer kan voor eigen rekening aanleggen en moet een huurder of een koper op de Verder Lezen
Het is verstandig om de belangen van en risico's voor de gemeente op een rij te zetten en om vast Verder Lezen
  • Breng voor bermen geen degeneratiekosten in rekening (degeneratie heeft alleen betrekking op de verhardingen);
  • De gemeente kan ervoor kiezen om de Verder Lezen
Er gelden geen landelijk vastgestelde regels voor het rooien/verwijderen van (bekende) kabels en leidingen. De verwijderplicht kan zijn opgenomen in Verder Lezen
Een wijziging van het netwerk binnen het bestaande beheerpolygoon van een beheerder, wordt bij voorkeur onverwijld in het kaartmateriaal verwerkt.  Verder Lezen
Als de gemeente opdrachtgever is, en zeker weet dat er geen veranderingen in de ligging van kabels en leidingen plaatsvonden, Verder Lezen
De netbeheerder is degene die als natuurlijk persoon handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf of als rechtspersoon een Verder Lezen